Litijum-jonske baterije koje je kompanija STIHL samostalno razvila jedinstveni su pogoni za dugotrajno napajanje uređaja. Saznajte više o svetu litijum-jonskih baterija.
18.11.2023
Za početak smo sastavili kratak pregled svega onoga što treba da znate o strukturi i načinu rada litijum-jonskih baterija.
Litijum-jonska baterija se sastoji od mnogo ćelija.
Litijum-jonska baterija se sastoji od mnogo ćelija, od kojih svaka ima dve elektrode: negativnu anodu i pozitivnu katodu. Tokom procesa pražnjenja i punjenja, tečni elektrolit prenosi litijumove jone između ove dve elektrode.
Elektrode su takođe elektronski razdvojene separatorom kako bi se sprečili kratki spojevi.
Prilikom korišćenja litijum-jonskih baterija, iz strukture anode se oslobađaju litijumovi joni i elektroni, te nastupa proces pražnjenja. Litijumovi joni se kreću kroz tečni elektrolit i separator do katode, dok elektroni protiču kroz spoljno elektronsko kolo i stvaraju električnu energiju. Ovim procesom se generiše elektromotorna sila koja pokreće baterijski uređaj.
Prilikom punjenja baterije dolazi do obrnutog procesa: litijumovi joni tada idu kroz tečni elektrolit od katode do anode.
Litijum-jonske baterije kompanije STIHL nisu proizvodi za jednokratnu upotrebu, ali ih karakteriše veoma dug životni vek i izdržljivost, što je velika prednost u pogledu održivosti. Kad je reč o punjenju litijum-jonskih baterija, podržavaju do 1200 ciklusa punjenja. Zahvaljujući najnovijoj tehnologiji izrade baterijskih ćelija, STIHL baterija AP 500 S može da izdrži čak 2400 ciklusa punjenja.
Natprosečan životni vek STIHL litijum-jonskih baterija odražava poseban kvalitet proizvoda. STIHL baterije se takođe mogu koristiti sa raznim STIHL baterijskim uređajima, starije i novije generacije. Naše baterije, koje su namenski razvijene za uređaje, ne samo da su veoma pouzdane, već su i prava dugoročna investicija.
Privatni korisnici još uvek ne mogu sami da izmere kapacitet litijum-jonske baterije. Ako imate bilo kakva pitanja o preostalom kapacitetu baterije ili ako primetite da je došlo do opadanja kapaciteta baterije, obratite se najbližem STIHL specijalizovanom prodavcu. Pomoću uređaja za dijagnostiku baterije, STIHL specijalizovani prodavac može precizno da utvrdi kapacitet baterije. Takođe može da vam odgovori na pitanja o vremenu rada i punjenja STIHL baterije.
Možda vam je poznato da duboko pražnjenje, odnosno potpuno pražnjenje baterije, može dovesti do njenog oštećenja. U kompaniji STIHL se ipak oslanjamo na najsavremeniju baterijsku tehnologiju. Samopražnjenje naših litijum-jonskih baterijskih ćelija je zanemarljivo nisko, od 1 do 3% godišnje, tako da je STIHL baterija obično pouzdano zaštićena od dubokog pražnjenja.
Ipak, preporučuje se da pravilno skladištite litijum-jonske baterije. U slučaju da se baterija neće koristiti duže od mesec dana, potrebno je uskladištiti na nivou napunjenosti između 40% i 60% kako bi ćelije imale duži životni vek.
Baterije je najbolje čuvati na nivou napunjenosti između 40 i 60%.
Čak i kada se potpuno isprazne, moderne STIHL baterije mogu se obično bez problema skladištiti par meseci preko zime, a da ne dođe do dubokog pražnjenja. U tome igra važnu ulogu inteligentni sistem upravljanja baterijom (Batterie-Management-System, BMS).
BMS prati kontinuirani rad litijum-jonske baterije u zadatom opsegu, kao i napon ćelija. Ako napon u ćelijama baterije suviše padne, baterija automatski prelazi u stanje mirovanja i prekida se proces pražnjenja, čime se sprečava duboko pražnjenje.
Za optimalno skladištenje naših baterija, preporučujemo da temperatura okoline bude oko 20 °C kako bi se osigurao duži vek trajanja baterije. Naj taj način su vam na raspolaganju pune performanse čak i ako je koristite odmah posle skladištenja. U osnovi je moguće skladištenje baterija u opsegu od -20 °C do +50 °C. U perifernim opsezima se ipak mogu očekivati gubici u pogledu funkcija i životnog veka.
U slučaju nejasnoća, pogledajte uputstvo za upotrebu ili zatražite pomoć od naših stručnjaka u STIHL specijalizovanim prodavnicama.
Baterije ne smete da skladištite i transportujete nezaštićene u rasutom stanju, već ih uvek morate vratiti zaštićene od kratkog spoja. U tu svrhu litijum-jonske baterije možete da stavite u originalnu ambalažu ili u plastičnu kesu, prelepite polove ili da ih stavite u suvi pesak.
Reciklaža je neizostavan faktor odgovornog postupanja sa resursima – reciklaža omogućava dalju upotrebu vrednih komponenata litijum-jonskih baterija. Prilikom reciklaže litijum-jonskih baterija koriste se posebni hemijski postupci. Baterije se prikupljaju, ustinjavaju, pretvaraju u crnu smesu, a zatim se elektrohemijskim putem regenerišu.
Osim toga: Održivost je svima važna i zbog toga STIHL planira da u budućnnosti u litijum-jonskim baterijama koristi više recikliranih materijala i etički dobijenih resursa.
Nemoguće je eliminisati strah od memorijskog efekta u baterijama – šta je u stvari istina? Memorijski efekat je gubitak kapaciteta nikl-kadmijumskih baterija do kojeg dolazi usled preuranjenog punjenja. Ako se takva baterija ne isprazni potpuno pre ponovnog punjenja, ona će "zapamtiti" potrebu za energijom poslednjih postupaka punjenja i primiće samo tu količinu energije – na taj način brzo gubi kapacitet i postaje neupotrebljiva.
Ovaj efekat se ne javlja u STIHL litijum-jonskim baterijama, koje su u skladu sa najsavremenijim baterijskim tehnologijama.
Imate dodatnih pitanja o tehničkim pojedinostima? U našem savetniku saznaćete više o memorijskom efektu.
Litijum-jonske baterije su baterije koje se zasnivaju na kretanju litijum-jona i elektrona između anoda i katoda. Između obe elektrode tečnost sa elektrolitima prenosi litijum-jone tokom postupka pražnjenja i punjenja. Pored toga, separator razdvaja elektrode kako bi se sprečio kratak spoj.
Litijum-jonske baterije se sastoje od dve elektrode, jedne negativne anode i jedne pozitivne katode, kao i od elektrolita i separatora.
Litijum-jonske baterije funkcionišu tako što se litijum-joni kroz ćeliju baterije transportuju kroz tečnost sa elektrolitima. Tokom kretanja jona i elektrona između anode i katode nastaje elektromotorna sila.
Litijum-jonske baterije kompanije STIHL najčešće imaju do 1200 ciklusa punjenja, u nekim slučajevima čak i do 2400.
Za proizvodnju litijum-jonskih baterija, ćelije baterije se stavljaju u odgovarajuću poziciju i, kada je reč o STIHL baterijama, spajaju postupkom laserskog zavarivanja.
Litijum-jonske baterije imaju svoju primenu u različitim oblastima, kao što su električni automobili, električni bicikli, pametni telefoni, laptop računarima ili digitalnim foto-aparatima. STIHL koristi litijum-jonske baterije za svoje baterijske uređaje poput motornih testera, motornih kosa i mnogih drugih uređaja za održavanje dvorišta.
Uvek se iznova postavlja pitanje koliko su opasne litijum-jonske baterije i da li one, zbog kristalnog taloga na negativnoj elektrodi, mogu da se zapale ili eksplodiraju. U stvarnosti, rizik da dođe do požara je zanemarljivo mali, jer su STIHL baterije napravljene u skladu sa najvišim standardima bezbednosti i kvaliteta.
Za recikliranje litijum-jonskih baterija koristi se poseban hemijski postupak: Prikupljanje, usitnjavanje, pretvaranje u crnu smesu i elektrohemijska obnova.